woensdag 28 juli 2010

Uitje

Gisteren was ik een dagje toerist in eigen département. We reden van Mirande naar Vic Fézensac, naar Valence sur Baïse en naar Lectoure, waar ik eindelijk het Bleu de Lectoure kon zien, iets wat ik al zo'n beetje van plan ben sinds ik hier woon maar er nooit van was gekomen. Een Amerikaans-Belgisch echtpaar kocht daar jaren geleden een oud huis dat een teinterie bleek te zijn geweest. Ze ontdekten de geschiedenis van het pastelplantje, en hoe daar lang geleden blauw pigment van werd gemaakt. Blauw, koningsblauw, dat ooit de rijkdom van Albi, Carcassonne en Toulouse betekende. En nu wordt het daar in Lectoure opnieuw gemaakt.

Ik heb er geen foto's gemaakt, dus doe ik er gewoon eentje van Vic Fézensac bij, waar het Tempo Lantino festival net voorbij was - een geweldig feest heb ik me laten vertellen - en waar het toch mooi was.

Zoals gewoonlijk bedacht ik me dat ik dit soort dingen vaker moet doen.