zaterdag 19 juni 2010

Joekskapel

Misschien weet niet iedereen wat een joekskapel is, bedacht ik me. Van mijn spellingscontrole krijg ik bijvoorbeeld de hele tijd een foutmelding; hij suggereert coaxkabel. Een joekskapel is geen coaxkabel, het is een groepje blazers met namen als Neet Um Aan Te Huure, Gans dur Nève of Zonger Drank Geine Klank (de spellingscontrole raakt nu geheel over zijn toeren) en ze zijn met carnaval op hun actiefst. In deze contreien heb je de Bandas, die doen me er een beetje aan denken.

Op de middelbare school was ik lange tijd verliefd op ene B., een muzikaal type die tijdens carnaval met zijn joekskapelmaten liep rond te toeteren, wat overigens niet de reden voor die verliefdheid was. Wel besloot ik met carnaval mijn kans te grijpen en hem na lange, zeer lange, aarzeling mijn liefde te verklaren. Hierop antwoordde hij – ik zie de bar nog helder voor me, en het zaagsel op de vloer waarin ik me daarna het liefst wilde verstoppen – vriendelijk maar beslist, dat hij de voorkeur gaf aan zijn trombone.

Met de joekskapellen heb ik me sindsdien al lang weer verzoend, maar tussen trombones en mij is het nooit helemaal goed gekomen.