zondag 23 mei 2010

kunstroof

Ik zeg wel vaker dat Frankrijk op Rusland lijkt. Ik dacht het ook toen ik las over een kunstdiefstal uit het Musée d'art moderne de la Ville de Paris, waar in de nacht van 19 op 20 mei een Braque, Léger, Matisse, Modigliani en Picasso (samen zo'n 100 miljoen euro waard) werden meegenomen. Vooral hoe ze die konden stelen deed me aan Rusland denken: het alarmsysteem functioneerde al sinds 30 maart onvolledig en was nog steeds niet gerepareerd: men wachtte op een onderdeeltje. De camera's deden het wel, en er zijn beelden van een man met capuchon, die ruim een kwartier rustig door drie van de twintig zalen wandelt en precies weet wat hij wil meenemen. Dat er geen alarm zou afgaan wist hij blijkbaar ook. Dat er niemand naar de videobeelden zat te kijken is een beetje verdacht. Ik zie dan meteen dronken gevoerd beveiligingspersoneel voor me, dat voor die schermen ligt te snurken. Het kan natuurlijk ook dat ze opeens in een jaguar rondrijden.

In Rusland heeft een kwart van de musea geen enkel beveiligingssysteem en is het in veel andere museua bijzonder slecht van kwaliteit. Er worden zo'n 50.000 museumstukken vermist. Le Monde schrijft dat er in 2009 20 museumdiefstallen plaatsvonden in Frankrijk, en dat dat er 9 minder waren dan in 2008, maar daaruit blijkt niet hoeveel er nog zoek is. Hopelijk ietsje minder.

Het blijft een fraai staaltje laksheid, waarbij de bestelling voor dat onderdeeltje waarschijnlijk nog ergens op een bureau ligt te wachten op een goedkeuringsstempel. Of misschien ligt het al weken op een postkantoor te wachten tot het opgehaald wordt.
Het was overigens een keurige dief; het venster wat hij losschroefde om naar binnen te komen heeft hij netjes, zonder breken, op de stoep gezet.