zaterdag 17 januari 2009

uitverkoop

Met sommige data zijn ze hier erg precies. Die van de uitverkoop bijvoorbeeld. De begin- en einddatum daarvan worden jaarlijks vastgelegd in een of andere arrêté préfectoral met een lang nummer, en je mag geen dag eerder beginnen ook al hangen de kortingskaartjes dan al aan de kleren. Dat merkte ik tenminste toen ik op 3 januari een afgeprijsde broek wilde afrekenen die aan de kassa veel duurder bleek. Ze wilden hem overigens wel apart leggen tot de 7e, de dag dat dit jaar de winteruitverkoop begon.

In Nederland is het bijna altijd sale (en soms ook uitverkoop), maar hier zijn de soldes nog zo belangrijk dat ze er elk jaar weer een nieuwsitem van maken. Als het even kan openen ze er zelfs het journaal mee. Ik erger me wel vaker aan dingen die eigenlijk niet zo belangrijk zijn, en dit is er één van. Het zijn elk jaar weer dezelfde beelden en ze zouden ze wat mij betreft ook best mogen hergebruiken (dat scheelt tenminste in de kosten), maar ik ben bang dat er steeds weer een nieuw team op af wordt gestuurd. Dat team zoekt dan een tevreden koper (“deze jas was 280 euro en ik heb er nu 120 voor betaald!”), een zuurpruim die het allemaal nog veel te duur vindt en een winkelmanager die iets over de drukte zegt. De laatste jaren wordt er ook nog iemand aan toegevoegd die de soldes op internet ‘doet’, wat ook dit jaar weer gebracht werd als een verrassend nieuwe ontwikkeling.

Op dat soort momenten vraag ik me af waarom ik naar het televisienieuws kijk en neem me voor dat nooit meer te doen.